Veelgestelde vragen verhuur campers & caravans
Heb je een vraag over het huren van een camper of caravan? Dat begrijpen we! Daarom vind je hieronder een lijst met veelgestelde vragen (FAQ’s) over het huren van een camper of caravan. Kijk of je vraag ertussen staat en klik op een vraag of het pijltje om het antwoord te bekijken.
Camper of caravan boeken via ons boekingsplatform
Hoe kan ik zien welke huurvoertuigen beschikbaar zijn?
Hiervoor is het Henk Pen boekingsplatform in het leven geroepen. Hierop kun je alle huurmodellen zien, de beschikbaarheid checken en direct een boeking plaatsen. Het boekingsplatform vind je hier.
Wat is de minimale huurperiode van een voertuig?
De minimale huurperiode is 5 nachten. Maandag t/m vrijdag zijn de wisseldagen (voor innames en uitgiftes).
Kan ik de camper of caravan waarmee ik op vakantie wil bekijken?
Ja, dat kan! Indien het model in onze showroom staat, kun je gerust komen kijken naar het voertuig. Het is wel verstandig om eerst te bellen of het door jou gekozen model fysiek aanwezig is op onze bedrijfslocatie.
Hoe komt de nachtprijs van de verhuurvoertuigen tot stand?
Bij Henk Pen Verhuur wordt de nachtprijs van de verhuurvoertuigen bepaald via een ‘dynamic pricing systeem’. Dit systeem past de prijzen automatisch aan op basis van verschillende factoren, zoals seizoensgebonden vraag, beschikbaarheid en boekingspatronen. Hiermee kunnen we je altijd de meest optimale en eerlijke prijs aanbieden!
Let op: de prijzen voor onze arrangementen, zoals bijvoorbeeld maandverhuur, staan wel vast. De arrangementprijzen veranderen dus niet door de automatische aanpassingen in prijs, zodat je altijd kunt rekenen op de scherpste tarieven!
Waarom worden er boekingskosten gerekend op het boekingsplatform?
De boekingskosten bedragen €19,50 en worden onder andere gebruikt om:
– Het boekingsplatform in de lucht te houden
– Je gegevens te beveiligen
– Om onze dienstverlening via het platform te blijven verbeteren
Kan ik mijn boeking nog annuleren?
Annuleren is mogelijk onder bepaalde voorwaarden. Je vindt de verhuurvoorwaarden hier.
WIST JE DAT…
je €75 kunt besparen op de huurprijs?
Indien gewenst, krijg je tijdens het ophaalmoment persoonlijke uitleg over het gebruik van je huurvoertuig. Heb je al een keer eerder bij ons gehuurd en heb je daardoor geen uitleg meer nodig? Dan krijg je €75,- korting op de totaalprijs! Als terugkerende klant ontvang je hiervoor een kortingscode in de mail.
Betaling, verzekering en rijbewijs
Wat zijn de betalingsvoorwaarden?
Je dient 50% van de overeengekomen huursom te betalen binnen drie dagen na acceptatie van de huurovereenkomst. De resterende 50% van de huursom betaal je drie weken voor aanvang van de huurperiode.
Indien de huurovereenkomst drie maanden of langer dan drie maanden voorafgaand aan de huurperiode tot stand komt dien je 25% van de overeengekomen huursom te betalen binnen drie dagen na acceptatie van de huurovereenkomst, 25% drie maanden voor aanvang van de huurperiode en de resterende 50% drie weken voor aanvang van de huurperiode.
Indien de huurovereenkomst minder dan drie weken voorafgaand aan de huurperiode tot stand komt dient de volledige huursom ineens te worden voldaan.
Met welk rijbewijs mag ik een camper besturen?
Wij verhuren bij Henk Pen uitsluitend campers waarin je mag rijden met rijbewijs B. Dat wil zeggen dat wij uitsluitend campers verhuren met een toegestane maximum massa van 3500 KG. Wil je in een camper rijden met een toegestane maximum massa van méér dan 3500 KG? Dan heb je een C1 of C rijbewijs nodig.
Welk rijbewijs is nodig voor het rijden met een caravan?
Rijbewijs B is voor het rijden met de caravan in de meeste gevallen geschikt. Zolang de toegestane maximale massa van de auto + caravan (leeg gewicht + laadvermogen) samen niet hoger is dan 3500 KG heb je geen rijbewijs B+ of BE nodig. Kom je hierboven? Dan is vaak een BE rijbewijs verplicht.
Zijn de campers en caravans verzekerd?
Ja, alle campers en caravans zijn via Henk Pen volledig verzekerd. Het is voor jezelf wel aan te raden een reisverzekering en (eventueel) annuleringsverzekering af te sluiten bij je eigen verzekeraar of tussenpersoon.
Waar moet een bestuurder van een huurcamper/-caravan aan voldoen?
De bestuurder van een van onze huurcampers moet op de datum van de huurperiode een minimale leeftijd van 23 jaar hebben en minimaal 5 jaar in het bezit zijn van een geldig rijbewijs B.
Welke landen mag ik bezoeken met mijn huurvoertuig?
Je mag met de gehuurde camper of caravan alle landen bezoeken die als zodanig vermeld staan op het verzekeringsbewijs (groene kaart). Deze wordt meegeleverd bij de huur van het voertuig.
Heb ik een annuleringsverzekering nodig?
Een annuleringsverzekering is niet per se nodig. Wel kan het verstandig zijn een annuleringsverzekering af te sluiten. Raadpleeg hiervoor je eigen verzekeraar of tussenpersoon.
Heb ik een milieusticker en/of tolbadge nodig?
Onze verhuurvoertuigen worden niet standaard uitgerust met een milieusticker of een tolbadge. Als huurder ben je zelf verantwoordelijk voor het aanvragen van deze documenten. De kentekens worden uiterlijk eind april bekendgemaakt, waarna je de aanvraag voor de sticker of tolbadge kunt indienen via de desbetreffende websites of winkels. Neem hiervoor contact met ons op, zodat wij je van de benodigde informatie kunnen voorzien.
We adviseren wel om goed te overwegen of de milieusticker echt noodzakelijk is voor je reis! Meer informatie is te vinden op onderstaande website van de ANWB:
https://www.anwb.nl/vakantie/reisvoorbereiding/reisdocumenten/vignet
Ophalen en inleveren van je camper / caravan
Hoe kan ik me voorbereiden op het ophalen van de camper of caravan?
Een goede voorbereiding voorkomt dat je tijdens je reis tegen problemen aanloopt of dat apparatuur door onjuist gebruik wordt beschadigd. Bekijk daarom van te voren alvast onze instructievideo’s. Alle onderdelen van de gehuurde camper komen hierin aan bod. Let op: deze instructievideo’s zijn nog niet beschikbaar voor caravans!
Bij het ophalen van de camper of caravan krijg je een korte uitleg over het gehuurde kampeermiddel. Een medewerker van Henk Pen laat je zien hoe een en ander werkt in jouw huurvoertuig. Hierbij kun je ook jouw vragen stellen die je na aanleiding van het kijken van de instructievideo’s nog hebt. Heb je al een keer eerder gehuurd en heb je geen uitleg meer nodig? Dan krijg je €75,- korting op de totaalprijs!
Ga je met een van onze caravans op pad? Dan leveren we hier standaard een voortent bij, met een volledig instructieboekje over het opzetten hiervan. Daarnaast kun je ook deze zeer complete instructievideo van onze partner Dorema bekijken.
Kan ik mijn auto achterlaten bij Henk Pen?
Ja, dat kan. Je kunt de auto aan de voorkant van ons pand parkeren. Deze kan hier tijdens je reis blijven staan, wij bewaren dan graag jouw autosleutels in onze kluis.
Onze voorkeur gaat, vanwege de schaarste aan parkeerplekken, echter uit naar een oplossing waarbij je de auto niet bij ons hebt staan.
Wat moet ik schoonmaken bij het inleveren van het voertuig?
Het schoonmaken van de buitenzijde doet Henk Pen. De binnenkant van het voertuig dient wel schoongemaakt te zijn bij inleveren na de huurperiode, evenals het cassettetoilet. Mocht dit niet het geval zijn dan zullen wij €300,- inhouden op de borg.
Ik wil de camper of caravan graag eerder retourneren, kan dit?
Dat kan. Maak hiervoor wel even een afspraak met een van onze medewerkers. Dit kun je het beste doen per mail of telefoon. Helaas heb je bij het eerder retourneren van een huurcamper of caravan géén recht op restitutie van gelden.
Ik wil de camper of caravan graag later terugbrengen, kan dit?
Neem contact met ons op om te vragen of het mogelijk is om extra nachten bij te boeken (op basis van beschikbaarheid). Uiteraard zitten hier extra huurkosten aan verbonden.
Schade of ongeval
Hoe kan ik schade aan de huurcamper of -caravan voorkomen?
Helaas gebeurt het wel eens dat er schade ontstaat aan een huurvoertuig. Het merendeel hiervan kan voorkomen worden. Hieronder een paar praktische tips:
– Zet bijbouw, zoals je voortent of luifel, goed vast met stormbanden en scheerlijnen. Draai bij een slechte weersvoorspelling de luifel te allen tijde in!
– Kijk aandachtig de instructiefilms en luister goed tijdens de briefing. Hierdoor voorkom je het verkeerd gebruik van de apparatuur en daarmee verklein je de kans op defecten/schade.
– Wees je bewust van de afmetingen van de camper of caravan. Check deze van tevoren en hou hier rekening mee. Een camper is wezenlijk anders dan een personenauto.
– Vraag anderen altijd met je mee te kijken bij het inparkeren of rangeren van jouw kampeervoertuig. Twee zien obstakels altijd beter dan 1 en de achteruitrijcamera ziet niet altijd alles.
– Controleer waar en wat je tankt! Het komt helaas wel eens voor dat er diesel in de schoonwatertank terecht komt. Of benzine in de dieseltank gestopt wordt. Wees bij het tanken dus alert welke tank je vult en welke brandstof je tankt!
– Doe kasten en luiken altijd voorzichtig open na een rit. Er kan tijdens het rijden e.e.a. verschoven zijn in de lades waardoor dit naar beneden kan vallen bij het openen van de kasten en luiken.
– Planning is belangrijk: plan je route van tevoren en vermijd daarbij smalle wegen, kleine tunnels of lange krappe bergpassen.
– Zoek altijd een betrouwbare omgeving om te overnachten. Overnacht bij voorkeur niet op een parkeerplek langs de snelweg. Hou bij het kiezen van een parkeerplek ook rekening met de afmetingen van de camper.
– Pak je rust! Je bent immers op vakantie. Bouw tijdens je reis voldoende rustmomenten om vermoeidheid onderweg te voorkomen. Zo blijf je scherp achter het stuur.
Wat moet ik doen wanneer ik schade heb gereden met de huurcamper of -caravan?
Dit is erg vervelend natuurlijk, maar een ongeluk zit in een klein hoekje. Zorg er natuurlijk voor dat je eerst zelf in veiligheid bent en vermijd alle risicovolle en onveilige situaties. Meld hierna de schade zo snel mogelijk bij een van de medewerkers van Henk Pen verhuur. Kun je, ondanks de schade, wel verder met je vakantie? Dan vervolg je gewoon je weg. Mocht het voertuig defect zijn, dan zal in overleg met een medewerker van Henk Pen verhuur naar een oplossing worden gezocht. Deze oplossing wordt altijd in onderlinge overeenstemming uitgevoerd.
Wat moet ik doen bij een ongeval?
Veiligheid boven alles
– Breng eerst jezelf en andere betrokkenen in veiligheid en zorg voor gewonden.
– Bel 112 voor een ambulance of politie. Dit is in Nederland niet nodig bij lichte blikschade.
– Verlaat de plaats van het ongeval niet zonder al je gegevens achter te laten. Het is strafbaar om de plek van het ongeluk te verlaten zonder je gegevens uit te wisselen of gewonden te helpen.
– Zorg dat de voertuigen veilig staan. Gebruik een gevarendriehoek om ander verkeer te waarschuwen. Wordt het verkeer niet geblokkeerd? Laat dan de voertuigen staan. Moet de auto toch verplaatst worden, maak dan eerst foto’s van de situatie en de schade (tip, gebruik je mobiele telefoon). Loop rond alle voertuigen en fotografeer zoveel mogelijk.
Verzamel bewijs
-Noteer gegevens van getuigen (naam, adres, telefoonnummer en eventueel kenteken). Doe dit zo snel mogelijk zodat de getuigen hun weg weer kunnen vervolgen.
-Zijn er slipsporen, glasscherven en dergelijke, maak daarvan foto’s.
-Indien er politie na het ongeluk aanwezig is vraag dan om het nummer van het proces-verbaal of de registratie set.
-Sinds maart 2016 is het mogelijk om een aanrijding in Nederland digitaal te melden. Dit kan via de app of website van mobielschademelden.nl.
Problemen
-Ga niet met de ander in discussie over de schuldvraag.
-Ga niet in op voorstellen om de schade direct te regelen.
-Rijdt de auto niet meer? Bel dan de hulpdienst van je autoverzekering om het voertuig te laten wegslepen. Kijk op je groene kaart voor gegevens.
-Een aanrijding op de snelweg met alleen blikschade? Rij dan samen naar de dichtstbijzijnde parkeerplaats of tankstation. Vul hier samen met de andere partij het schadeformulier in. Dit voorkomt files en zorgt ervoor dat je zelf minder risico loopt. Dit is een richtlijn van Rijkswaterstaat, politie en verzekeraars.
Wie kan ik bellen bij een noodgeval op zondagen en feestdagen?
Hiervoor kun je het noodnummer van onze verzekeraar bellen, de Aveco Alarm Centrale: + 31 (0) 523 – 20 80 30.
Ik heb persoonlijke bezittingen in de camper of caravan laten liggen, waar kan ik terecht voor gevonden voorwerpen?
Henk Pen Verhuur heeft een bak met gevonden voorwerpen, deze worden bewaard in de verhuurruimte. Je kunt hiernaar vragen bij een van onze verhuurmedewerkers.
Mee op reis
Mag mijn huisdier mee in de camper of caravan?
Je huisdier mag zeker mee in de camper of caravan! Belangrijk is natuurlijk dat de schoonmaak van de camper hier geen hinder van ondervindt.
Ik krijg een standaard inventarispakket mee, wat zit hier precies in?
Bekijk hier de exacte inhoud van ons standaard inventarispakket.
Ik heb een all-inclusive inventarispakket gehuurd, wat zit hier precies in?
Bekijk hier de exacte inhoud van ons all-inclusive inventarispakket.
Ik heb mijn antwoord niet gevonden in bovenstaande lijst…
Stel je vraag aan ons via het contactformulier, dan nemen wij zo snel mogelijk contact met jou op om je vraag te beantwoorden.