Hoe werkt het huren van campers & caravans?
Heb je een vraag over het huren van een camper of caravan? Dat begrijpen we! Daarom vind je hieronder een lijst met veelgestelde vragen (FAQ’s) over het huren van een camper of caravan. Kijk of je vraag ertussen staat en klik op een vraag of het pijltje om het antwoord te bekijken.
Camper of caravan boeken via ons boekingsplatform
Hoe kan ik zien welke huurvoertuigen beschikbaar zijn?
Hiervoor is het Henk Pen boekingsplatform in het leven geroepen. Hierop kun je alle huurmodellen met specificaties zien, de beschikbaarheid checken en direct een boeking plaatsen. Het boekingsplatform vind je hier.
Kan ik de camper ook gebruiken voor winterkamperen?
De campers en de in de winterperiode beschikbaar zijn (van november tot en met maart) zijn allen voorzien van all-season banden, en kunnen dus ook in winterse omstandigheden op pad. We rusten de voertuigen echter niet aanvullend uit voor winterkamperen. Waardoor het niet te adviseren is om de voertuigen te gebruiken voor bijvoorbeeld wintersport of een winters reis door Noord-Europa.
Wat is de minimale huurperiode van een voertuig?
De minimale huurperiode is 5 nachten. Maandag t/m vrijdag zijn de wisseldagen (voor innames en uitgiftes). Het is niet mogelijk om een voertuig van Henk Pen verhuur op zaterdag of zondag in te leveren of op te halen. Dit in verband met onze bezetting en openingstijden. Partners van Henk Pen verhuur, die hun voertuigen via ons boekingsplatform aanbieden, kunnen hier van afwijken.
Kan ik de camper of caravan reserveren voor een langere periode, bijvoorbeeld voor meerdere weken of maanden?
Ja dat kan, via ons online boekingsplatform is er voor een maximale periode van 30 aaneengesloten nachten te boeken. Voor deze langere periodes hebben we zeer aantrekkelijke arrangementsprijzen. Bijvoorbeeld onze maandhuur acties. Kijk hiervoor bij onze arrangementen op het boekingsplatform. Wil je langer dan 30 nachten? Ook dat kan. Neem dan contact met ons op per telefoon of e-mail naar (verhuur@henkpen.nl) We maken dan graag een aanbieding op maat voor uw situatie.
Kan ik de camper of caravan waarmee ik op vakantie wil bekijken?
Ja, dat kan! Indien het model in onze showroom staat, kun je gerust komen kijken naar het voertuig. Het is wel verstandig om eerst te bellen of het door jou gekozen model fysiek aanwezig is op onze bedrijfslocatie. Daarnaast organiseren we elk jaar een verhuur kijkdag. Waar je onder het genot van een hapje en drankje het door jouw gehuurde voertuig kan bekijken, maar ook inspiratie kan opdoen over een eventuele camper of caravanhuur.
Hoe komt de nachtprijs van de verhuurvoertuigen tot stand?
Bij Henk Pen Verhuur wordt de nachtprijs van de verhuurvoertuigen bepaald via een ‘dynamic pricing systeem’. Dit systeem past de prijzen automatisch aan op basis van verschillende factoren, zoals seizoensgebonden vraag, beschikbaarheid en boekingspatronen. Hiermee kunnen we je altijd de meest optimale en eerlijke prijs aanbieden!
Let op: de prijzen voor onze arrangementen, zoals bijvoorbeeld maandverhuur, staan wel vast. De arrangementprijzen veranderen dus niet door de automatische aanpassingen in prijs, zodat je altijd kunt rekenen op de scherpste tarieven!
Waarom worden er boekingskosten gerekend op het boekingsplatform?
De boekingskosten bedragen €19,50 en worden onder andere gebruikt om:
- Het boekingsplatform in de lucht te houden
- Je gegevens te beveiligen
- Om onze dienstverlening via het platform te blijven verbeteren
Kan ik mijn boeking nog annuleren?
Annuleren is mogelijk onder bepaalde voorwaarden. Hoe dichter bij de vertrekdatum je annuleert, hoe hoger de annuleringskosten voor de huurcamper of caravan doorgaans zullen zijn. Je vindt de verhuurvoorwaarden hier.
Zijn er beperkingen op het aantal kilometers dat ik mag rijden met de camper?
Bij Henk Pen verhuur hanteren we een onbeperkt aantal kilometers per huurperiode. Je kunt dus zorgeloos genieten van je reis zonder je zorgen te maken over extra kosten vanwege afstand. Dit maakt het ideaal voor langere reizen of roadtrips. Let erop, dat onze verhuurpartners, die actief zijn op ons platform, hier van kunnen afwijken.
Kan ik een proefrit maken voordat ik de camper huur?
In principe is het niet mogelijk om een proefrit te maken. Wel krijg je bij het ophalen uitgebreide uitleg over het voertuig en de bediening ervan, zodat je goed voorbereid op pad gaat.
Wat houdt het in als ik een optie op een voertuig neem? En wat is het verschil met een definitieve reservering?
Als je een optie neemt op een voertuig, betekent dit dat het betreffende voertuig tijdelijk voor jou gereserveerd wordt zonder direct een definitieve boeking te maken. Het geeft je de mogelijkheid om nog even na te denken of zaken te regelen voordat je definitief beslist. Een optie heeft meestal een beperkte geldigheidsduur, in ons geval 3 dagen, waarna het voertuig weer beschikbaar wordt voor andere huurders als je geen definitieve reservering maakt.
Bij een definitieve reservering leg je het voertuig vast en wordt de huurovereenkomst definitief. Vanaf dat moment ben je zeker van het voertuig en gelden de algemene huurvoorwaarden.
Ontvang ik van Henk Pen verhuur een huurcontract?
Nee, je ontvangt geen apart huurcontract van Henk Pen verhuur. Ons systeem is vergelijkbaar met het verhuren van een vakantiewoning, maar in ons geval betreft het een “huis op wielen.”
In plaats van een huurcontract ontvang je:
- Een boekingsbevestiging, waarin alle details van je reservering staan vermeld.
- Een factuur, waarin de kosten en betalingsvoorwaarden staan opgenomen.
- De algemene voorwaarden, die je bij de boeking hebt geaccepteerd.
Deze combinatie van documenten samen vormt het officiële verhuurovereenkomst. Heb je vragen over deze documenten of wil je extra duidelijkheid? Neem gerust contact met ons op, we helpen je graag verder!
Betaling, verzekering en rijbewijs
Wat zijn de betalingsvoorwaarden?
Je dient 50% van de overeengekomen huursom te betalen binnen drie dagen na acceptatie van de huurovereenkomst. De resterende 50% van de huursom betaal je drie weken voor aanvang van de huurperiode.
Indien de huurovereenkomst drie maanden of langer dan drie maanden voorafgaand aan de huurperiode tot stand komt dien je 25% van de overeengekomen huursom te betalen binnen drie dagen na acceptatie van de huurovereenkomst, 25% drie maanden voor aanvang van de huurperiode en de resterende 50% drie weken voor aanvang van de huurperiode.
Indien de huurovereenkomst minder dan drie weken voorafgaand aan de huurperiode tot stand komt dient de volledige huursom ineens te worden voldaan.
Met welk rijbewijs mag ik een camper besturen?
Wij verhuren bij Henk Pen uitsluitend campers waarin je mag rijden met rijbewijs B. Dat wil zeggen dat wij uitsluitend campers verhuren met een toegestane maximum massa van 3500 KG. Wil je in een camper rijden met een toegestane maximum massa van méér dan 3500 KG? Dan heb je een C1 of C rijbewijs nodig.
Welk rijbewijs is nodig voor het rijden met een caravan?
Rijbewijs B is voor het rijden met de caravan in de meeste gevallen geschikt. Zolang de toegestane maximale massa van de auto + caravan (leeg gewicht + laadvermogen) samen niet hoger is dan 3500 KG heb je geen rijbewijs B+ of BE nodig. Kom je hierboven? Dan is vaak een BE rijbewijs verplicht.
Zijn de campers en caravans verzekerd?
Ja, alle campers en caravans zijn via Henk Pen volledig verzekerd. Houdt wel rekening met het eigen risico per schadegeval van €1000,00 voor huurders. Het is voor jezelf aan te raden een reisverzekering en (eventueel) annuleringsverzekering af te sluiten bij je eigen verzekeraar of tussenpersoon.
Waar moet een bestuurder van een huurcamper/-caravan aan voldoen?
De bestuurder van een van onze huurcampers moet op de datum van de huurperiode een minimale leeftijd van 23 jaar hebben. En in het bezit zijn van een geldig rijbewijs B.
Welke landen mag ik bezoeken met mijn huurvoertuig?
Met een gehuurde camper of caravan van Henk Pen mag je alle landen bezoeken die vermeld staan op het verzekeringsbewijs (groene kaart). Deze kaart wordt standaard meegeleverd bij de huur.
De meeste landen binnen de Europese Unie en de Schengenzone zijn toegestaan, zoals:
- West-Europa: Nederland, België, Luxemburg, Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk, Zwitserland, Italië, Spanje, Portugal, Ierland.
- Noord-Europa: Denemarken, Zweden, Noorwegen, Finland, IJsland.
- Oost-Europa: Polen, Tsjechië, Slowakije, Hongarije, Estland, Letland, Litouwen, Slovenië, Kroatië, Bulgarije, Roemenië.
- Zuid-Europa: Griekenland, Cyprus (Europese deel), Malta.
- Verenigd koninkrijk: Engeland, Schotland, Wales en Noord-Ierland
Uitzonderingen:
Hoewel landen als Turkije, Marokko, Egypte, Albanië, Wit-Rusland en Oekraïne op de groene kaart vermeld staan, is het niet toegestaan om met de huurvoertuigen van Henk Pen naar deze landen te reizen. Dit is een beleidsregel van Henk Pen en haar partners.
Controleer de groene kaart:
De groene kaart geeft een overzicht van landen waar de verzekering van toepassing is. Controleer altijd goed of jouw reisplannen binnen de toegestane gebieden vallen en neem bij twijfel contact op met Henk Pen voor advies.
Heb ik een annuleringsverzekering nodig?
Een annuleringsverzekering is niet per se nodig. Wel kan het verstandig zijn een annuleringsverzekering af te sluiten. Raadpleeg hiervoor je eigen verzekeraar of tussenpersoon.
Heb ik een milieusticker en/of tolbadge nodig?
Vanaf april 2025 zullen alle verhuurcampers van Henk Pen standaard zijn uitgerust met een milieusticker voor Duitsland en Frankrijk. Dit betekent dat je als huurder geen extra stappen hoeft te ondernemen voor deze twee landen.
Echter, voor andere landen, zoals Zwitserland, Oostenrijk, of landen die tolheffingen kennen, zijn de milieustickers, tolbadges en andere vereiste documenten niet inbegrepen. Het is de verantwoordelijkheid van de huurder om deze zelf aan te vragen. De kentekens van de voertuigen worden uiterlijk eind april bekendgemaakt, waarna je de aanvraag voor de benodigde documenten kunt indienen via de desbetreffende websites of winkels.
Neem gerust contact met ons op voor de benodigde informatie over het aanvragen van deze documenten.
Wij adviseren om goed te overwegen of de milieusticker noodzakelijk is voor je reis. Meer informatie hierover is te vinden op de website van de ANWB: ANWB – Vignet
Hoe werkt de borg en wanneer krijg ik deze terug?
3 weken voor het ophalen van de camper betaal je een borg die dient als zekerheid voor eventuele schade of extra kosten. Als het voertuig in dezelfde staat wordt ingeleverd en schoon is zoals afgesproken, wordt de borg binnen 7 dagen teruggestort. Eventuele aftrekkingen worden altijd duidelijk onderbouwd. Mocht er borg worden ingehouden, ontvang je hiervan als huurder altijd een nota, inclusief onderbouwing. Er zijn voor bepaalde schades die relatief vaak voorkomen vaste schadebedragen opgesteld, om discussies te voorkomen en een snelle afhandeling te garanderen. Meer hierover is te vinden in de spelregels van Henk Pen verhuur.
Wat is het verschil tussen eigen risico en borg?
Het eigen risico is het bedrag dat je zelf moet betalen bij schade aan het gehuurde voertuig, ongeacht de schuldvraag. Dit bedrag wordt ingehouden op de borg bij schadegevallen en is een vast onderdeel van de verzekering. Het eigen risico wordt altijd naar rato verrekend. Stel, de borg op de camper bedraagt €1.000 en de reparatiekosten zijn €800, dan betaal je de volledige €800. Als de schade hoger is dan het eigen risico, bijvoorbeeld €1.500, betaal je alleen de €1.000 eigen risico.
De borg is een bedrag dat je vooraf betaalt als zekerheid voor de verhuurder. Het dekt niet alleen het eigen risico bij schade, maar ook andere kosten, zoals:
- Extra schoonmaakkosten.
- Kosten voor het niet legen van het cassettetoilet.
- Niet tijdig terugbrengen van het voertuig.
- Etc. etc.
Als er geen schade of extra kosten zijn, krijg je de borg volledig terug na de huurperiode.
Wat betekent eigen risico per schadegeval bij het huren van een camper of caravan bij Henk Pen?
Bij Henk Pen geldt het eigen risico per schadegeval voor elke afzonderlijke schade die tijdens de huurperiode ontstaat. Dit betekent dat je bij elk incident waarbij schade aan het gehuurde voertuig ontstaat, een vast bedrag van het eigen risico moet betalen, ongeacht de omvang of kosten van de schade.
Voorbeeld:
- Stel dat je tijdens je reis per ongeluk een spiegel beschadigt (€500 reparatie) en later een kras veroorzaakt op de zijkant van de camper (€700 reparatie). Bij beide gevallen wordt het eigen risico afzonderlijk toegepast.
- Als het eigen risico €1.000 per schadegeval bedraagt, betaal je voor de eerste schade €500 (de werkelijke kosten) en voor de tweede schade €700 (ook de werkelijke kosten).
- Was de schade groter dan €1.000 per geval, bijvoorbeeld €1.500? Dan betaal je in dat geval maximaal €1.000.
Belangrijke details:
- Dit bedrag wordt verrekend met de vooraf betaalde borg.
- Als er meerdere schades zijn, kan de totale inhouding op de borg oplopen tot meerdere keren het eigen risico. En kan er dus een nota gestuurd worden voor het bedrag dat de gestelde borg overschrijdt.
- Verhuurpartners die actief zijn op ons verhuurplatform kunnen van deze werkwijze afwijken.
Ophalen en inleveren van je camper / caravan
Hoe kan ik me voorbereiden op het ophalen van de camper of caravan?
Een goede voorbereiding voorkomt dat je tijdens je reis tegen problemen aanloopt of dat apparatuur door onjuist gebruik wordt beschadigd. Bekijk daarom van te voren alvast onze instructievideo’s. Alle onderdelen van de gehuurde camper komen hierin aan bod. Let op: deze instructievideo’s zijn nog niet beschikbaar voor caravans!
Bij het ophalen van de camper of caravan krijg je een korte uitleg over het gehuurde kampeermiddel. Een medewerker van Henk Pen laat je zien hoe een en ander werkt in jouw huurvoertuig. Hierbij kun je ook jouw vragen stellen die je na aanleiding van het kijken van de instructievideo’s nog hebt. Heb je al een keer eerder gehuurd en heb je geen uitleg meer nodig? Dan krijg je €75,- korting op de totaalprijs!
Ga je met een van onze caravans op pad? Dan leveren we hier standaard een voortent bij, met een volledig instructieboekje over het opzetten hiervan. Daarnaast kun je ook deze zeer complete instructievideo van onze partner Dorema bekijken.
Wat zijn de ophaal- en inlevertijden voor de camper?
Het retourneren van de camper of caravan is altijd tussen 09.00 uur en 11.00 uur. Ophalen van het voertuig is altijd in de middag. Hiervoor is de richttijd 15.00 uur. Dit kan eerder, mits onze bezetting dat toelaat. We communiceren het definitieve ophaaltijdstip altijd 14 dagen voor vertrek. Ben je later dan dit definitieve tijdstip? Dan is er helaas minder tijd over voor de uitleg, en zal deze ingekort worden. Ben je eerder? Dan kan het zijn dat je even zult moeten wachten tot de desbetreffende medewerker beschikbaar is om je het voertuig mee te geven.
Wordt de camper of caravan geleverd met een uitleg over het gebruik van de apparatuur?
Ja, bij het ophalen van de camper krijg je een uitgebreide uitleg over alle voorzieningen en hoe deze werken. Daarnaast krijg je een handleiding mee, zodat je tijdens je reis altijd kunt terugvinden hoe je bepaalde systemen bedient.
Kan ik mijn auto achterlaten bij Henk Pen?
Ja, dat kan. Geef dit tijdens het boeken van je voertuig aan bij de opties. Je kunt de auto aan de zijkant (zijde Eibergsestraat) van ons pand parkeren. Deze kan hier tijdens je reis blijven staan, wij bewaren dan graag jouw autosleutels in onze kluis. De sleutel kan je afgeven aan een van onze medewerkers of bij onze servicebalie. Vermeld hierbij jullie verhuurnummer, zodat de sleutel in onze kluis op het juiste nummer bewaard blijft.
Onze voorkeur gaat, vanwege de schaarste aan parkeerplekken, echter uit naar een oplossing waarbij je de auto niet bij ons hebt staan.
Wat moet ik schoonmaken bij het inleveren van het voertuig?
Bij het inleveren van de gehuurde camper of caravan wordt verwacht dat het interieur grondig schoongemaakt is. Hieronder vind je een gedetailleerd overzicht van de schoonmaakverplichtingen:
Buitenkant
Henk Pen zorgt voor het schoonmaken van de buitenzijde van het voertuig. Dit doen wij om eventuele schade door het wassen te voorkomen. We verzoeken je wel om alle tijdelijke vignetten en milieustickers van bijvoorbeeld Oostenrijk of Slovenië te verwijderen. De milieustickers voor Duitsland en Frankrijk, evenals het autobahnvignet voor Zwitserland dat nog in het lopende jaar geldig is, mogen blijven zitten.
Interieur:
- Toilet:
Het toilet moet volledig schoon zijn, en de toiletcassette moet leeg zijn van uitwerpselen en toiletpapier. Eventueel mag er wat water of Aquakem in de cassette zitten, maar het moet geen resten van toiletpapier of uitwerpselen bevatten. - Keukenblok:
Het keukenblok moet grondig gereinigd worden, inclusief het aanrecht en de kastjes. Zorg ervoor dat er geen etensresten achterblijven. - Koelkast:
De koelkast moet leeg en droog zijn. Gebruik de ventilatiestand of een handdoek om vocht te absorberen en schimmelvorming te voorkomen. - Algemene schoonmaak:
Het interieur dient stofzuiger gereinigd te worden, inclusief de garage van de camper. Dit zorgt ervoor dat er geen vuil of stof achterblijft.
Schoonmaakmiddelen
Gebruik geen bijtende schoonmaakmiddelen. Een mild afwasmiddel met lauwwarm water is het beste voor de meeste oppervlakken en voorkomt schade.
Optionele eindschoonmaak
Wil je het schoonmaken liever aan ons overlaten? Je kunt voor een bedrag van €115,- de eindschoonmaak van het voertuig bijboeken. Wij reinigen dan ook de binnenkant van de camper voor je. Dit biedt meer gemak en zorgt ervoor dat je meer tijd hebt om van je vakantie te genieten. Bovendien voorkomt het nare discussies achteraf over de schoonmaak.
Let op: Als het voertuig niet schoon wordt ingeleverd, behouden wij ons het recht voor om €300,- in te houden op de borg. Dit bedrag kan gebruikt worden om de kosten voor extra schoonmaak of het opruimen van een niet geleegde toiletcassette te dekken.
Voor meer details over de schoonmaakvereisten verwijzen we naar de Henk Pen verhuurspelregels, die onderdeel zijn van onze algemene voorwaarden. Neem gerust contact met ons op voor meer informatie.
Ik wil de camper of caravan graag eerder retourneren, kan dit?
Dat kan. Maak hiervoor wel even een afspraak met een van onze medewerkers. Dit kun je het beste doen per mail of telefoon. Helaas heb je bij het eerder retourneren van een huurcamper of caravan géén recht op restitutie van gelden.
Ik wil de camper of caravan graag later terugbrengen, kan dit?
Neem contact met ons op om te vragen of het mogelijk is om extra nachten bij te boeken (op basis van beschikbaarheid). Uiteraard zitten hier extra huurkosten aan verbonden.
Kan ik een camper of caravan huren voor een enkele reis, bijvoorbeeld om ergens anders in Europa achter te laten?
Nee, onze voertuigen dienen altijd op dezelfde locatie te worden ingeleverd als waar ze zijn opgehaald. Een enkele reis is helaas niet mogelijk.
Waarom worden er voorafgaand aan vertrek en bij retourneren van de camper of caravan foto’s gemaakt door een medewerker van Henk Pen verhuur?
Bij Henk Pen verhuur maken we voor vertrek en bij de inlevering van een camper of caravan foto’s om een duidelijke registratie van de staat van het voertuig te hebben. Dit doen we om:
- Schade te documenteren: Door de staat van het voertuig vooraf en achteraf vast te leggen, kunnen bestaande schades en nieuwe schade nauwkeurig worden geregistreerd. Dit voorkomt onduidelijkheid over wanneer de schade is ontstaan.
- Discussies te voorkomen: Het maken van foto’s helpt om misverstanden en discussies achteraf over de staat van het voertuig te vermijden. Zowel de huurder als Henk Pen verhuur hebben hiermee een objectieve registratie.
- Duidelijkheid voor alle partijen: De foto’s bieden een heldere basis om eventuele schadeclaims of herstelkosten goed en eerlijk te beoordelen.
Deze procedure is een vast onderdeel van ons verhuurproces en zorgt voor transparantie en gemoedsrust voor zowel de huurder als ons team.
Schade of ongeval
Hoe kan ik schade aan de huurcamper of -caravan voorkomen?
Helaas gebeurt het wel eens dat er schade ontstaat aan een huurvoertuig. Het merendeel hiervan kan voorkomen worden. Hieronder een paar praktische tips:
- Zet bijbouw, zoals je voortent of luifel, goed vast met stormbanden en scheerlijnen. Draai bij een slechte weersvoorspelling de luifel te allen tijde in!
- Kijk aandachtig de instructiefilms en luister goed tijdens de briefing. Hierdoor voorkom je het verkeerd gebruik van de apparatuur en daarmee verklein je de kans op defecten/schade.
- Wees je bewust van de afmetingen van de camper of caravan. Check deze van tevoren en hou hier rekening mee. Een camper is wezenlijk anders dan een personenauto.
- Vraag anderen altijd met je mee te kijken bij het inparkeren of rangeren van jouw kampeervoertuig. Twee zien obstakels altijd beter dan 1 en de achteruitrijcamera ziet niet altijd alles.
- Controleer waar en wat je tankt! Het komt helaas wel eens voor dat er diesel in de schoonwatertank terecht komt. Of benzine in de dieseltank gestopt wordt. Wees bij het tanken dus alert welke tank je vult en welke brandstof je tankt!
- Doe kasten en luiken altijd voorzichtig open na een rit. Er kan tijdens het rijden e.e.a. verschoven zijn in de lades waardoor dit naar beneden kan vallen bij het openen van de kasten en luiken.
- Planning is belangrijk: plan je route van tevoren en vermijd daarbij smalle wegen, kleine tunnels of lange krappe bergpassen.
- Zoek altijd een betrouwbare omgeving om te overnachten. Overnacht bij voorkeur niet op een parkeerplek langs de snelweg. Hou bij het kiezen van een parkeerplek ook rekening met de afmetingen van de camper.
- Pak je rust! Je bent immers op vakantie. Bouw tijdens je reis voldoende rustmomenten om vermoeidheid onderweg te voorkomen. Zo blijf je scherp achter het stuur.
Wat moet ik doen wanneer ik schade heb gereden met de huurcamper of -caravan?
Het is altijd vervelend wanneer schade optreedt, maar helaas kan het gebeuren. In het geval van schade aan het huurvoertuig, is het belangrijk om een aantal stappen te volgen:
- Veiligheid eerst:
Zorg ervoor dat je jezelf en anderen in veiligheid brengt. Vermijd risicovolle of onveilige situaties en zorg ervoor dat je voertuig op een veilige plaats staat. - Schade melden:
Meld de schade zo snel mogelijk aan een van onze medewerkers van Henk Pen verhuur. Het is het beste om schade per e-mail te melden, inclusief duidelijke foto’s van de schade. Zorg ervoor dat je zowel detailfoto’s als overzichtsfoto’s maakt, zodat de schade goed beoordeeld kan worden. - Kun je de vakantie voortzetten?
Als je, ondanks de schade, je reis kunt voortzetten, kun je gewoon verder gaan. Houd ons op de hoogte van de situatie. Mocht de schade verergeren, neem dan direct weer contact met de verhuurder op. - Defect voertuig:
Als het voertuig door de schade niet meer veilig gebruikt kan worden, en je daardoor de reis niet kunt voortzetten, kun je contact opnemen met de AVECO alarmcentrale voor hulp op locatie. Zij kunnen je assisteren met eventuele pechhulp, repatriëring of vervangend vervoer. - Telefonische ondersteuning:
Binnen onze kantoortijden staan we uiteraard voor je klaar om je telefonisch te helpen bij schademeldingen of vragen. Neem gerust contact op als je hulp nodig hebt.
Onze medewerkers zorgen ervoor dat er in geval van schade snel en effectief een oplossing wordt gevonden, zodat je vakantie zo min mogelijk wordt verstoord.
Wat moet ik doen bij een ongeval?
Veiligheid boven alles
- Breng eerst jezelf en andere betrokkenen in veiligheid en zorg voor gewonden.
- Bel 112 voor een ambulance of politie. Dit is in Nederland niet nodig bij lichte blikschade.
- Verlaat de plaats van het ongeval niet zonder al je gegevens achter te laten. Het is strafbaar om de plek van het ongeluk te verlaten zonder je gegevens uit te wisselen of gewonden te helpen.
- Zorg dat de voertuigen veilig staan. Gebruik een gevarendriehoek om ander verkeer te waarschuwen. Wordt het verkeer niet geblokkeerd? Laat dan de voertuigen staan. Moet de auto toch verplaatst worden, maak dan eerst foto’s van de situatie en de schade (tip, gebruik je mobiele telefoon). Loop rond alle voertuigen en fotografeer zoveel mogelijk.
Verzamel bewijs
- Noteer gegevens van getuigen (naam, adres, telefoonnummer en eventueel kenteken). Doe dit zo snel mogelijk zodat de getuigen hun weg weer kunnen vervolgen.
- Zijn er slipsporen, glasscherven en dergelijke, maak daarvan foto’s.
- Indien er politie na het ongeluk aanwezig is vraag dan om het nummer van het proces-verbaal of de registratie set.
- Sinds maart 2016 is het mogelijk om een aanrijding in Nederland digitaal te melden. Dit kan via de app of website van mobielschademelden.nl.
Problemen
- Ga niet met de ander in discussie over de schuldvraag.
- Ga niet in op voorstellen om de schade direct te regelen.
- Rijdt de auto niet meer? Bel dan de hulpdienst van je autoverzekering om het voertuig te laten wegslepen. Kijk op je groene kaart voor gegevens.
- Een aanrijding op de snelweg met alleen blikschade? Rij dan samen naar de dichtstbijzijnde parkeerplaats of tankstation. Vul hier samen met de andere partij het schadeformulier in. Dit voorkomt files en zorgt ervoor dat je zelf minder risico loopt. Dit is een richtlijn van Rijkswaterstaat, politie en verzekeraars.
Wie kan ik bellen bij een noodgeval op zondagen en feestdagen?
Hiervoor kun je het noodnummer van onze verzekeraar bellen, de Aveco Alarm Centrale: + 31 (0) 523 – 20 80 30.
Ik wil de camper of caravan graag eerder retourneren, kan dit?
Dat kan. Maak hiervoor wel even een afspraak met een van onze medewerkers. Dit kun je het beste doen per mail of telefoon. Helaas heb je bij het eerder retourneren van een huurcamper of caravan géén recht op restitutie van gelden.
Ik heb persoonlijke bezittingen in de camper of caravan laten liggen, waar kan ik terecht voor gevonden voorwerpen?
Henk Pen Verhuur heeft een bak met gevonden voorwerpen, deze worden bewaard in de verhuurruimte. Je kunt hiernaar vragen bij een van onze verhuurmedewerkers. De gevonden voorwerpen worden elk jaar, op 1 januari volledig geleegd in de container. We bewaren de gevonden voorwerpen dus niet eindeloos.
Mee op reis & het gebruik van het voertuig
Mag mijn huisdier mee in de camper of caravan?
Ja, je huisdier is van harte welkom in de camper of caravan van Henk Pen! Kamperen met je hond is een geweldige manier om samen van vakantie te genieten. Het is wel belangrijk om ervoor te zorgen dat de schoonmaak van de camper of caravan geen hinder ondervindt van je huisdier. Zorg ervoor dat je het interieur goed schoonmaakt, zodat toekomstige huurders geen ongemak ervaren. Houd rekening met eventuele extra kosten voor schoonmaak als het voertuig na de huurperiode niet naar behoren is schoongemaakt.
Voor een ontspannen vakantie met je hond raden we aan om vooraf te controleren of de bestemming huisdiervriendelijk is en of er voldoende ruimte is voor je huisdier in de camper. Zo kun je samen optimaal genieten van het avontuur!
Ik krijg een standaard inventarispakket mee, wat zit hier precies in?
Bekijk hier de exacte inhoud van ons standaard inventarispakket.
Ik heb een all-inclusive inventarispakket gehuurd, wat zit hier precies in?
Bekijk hier de exacte inhoud van ons all-inclusive inventarispakket.
Kan ik nog meer accessoires bij huren?
Ja, dat kan. Je kunt bijvoorbeeld een kinderstoel, powerstation of een extra koelbox bij huren. Al tijdens het boeken krijg je deze opties en bijbehorende prijzen getoond. De bij te boeken accessoires. Ga naar (accessoirespagina) om de bij te boeken accessoires te zien. Onze partners kunnen afwijken van de door Henk Pen verhuur aangeboden accessoires.
Is er wifi of internet beschikbaar in de camper of caravan?
Helaas niet. Deze mogelijkheid is technisch nog niet voldoende beschikbaar om een fijne kampeerervaring met wifi in het voertuig mogelijk te maken.
Kan ik de camper uitrusten met mijn eigen accessoires, zoals een fietsdrager of dakkoffer?
Het is mogelijk om sommige accessoires, zoals een fietsdrager, zelf te monteren, mits dit geen schade aan de camper veroorzaakt. Neem vooraf contact met ons op om te controleren of jouw accessoires geschikt zijn voor onze voertuigen.
Mag ik wijzigingen aanbrengen aan het gehuurde voertuig, zoals het verwijderen van accessoires?
Nee, het is niet toegestaan om wijzigingen aan te brengen aan het gehuurde voertuig of accessoires. Dit geldt voor alle vaste onderdelen, zoals gemonteerde accessoires, meubels en kasten. Het voertuig dient in dezelfde staat te worden ingeleverd als waarin het is ontvangen. Heb je specifieke wensen? Neem dan vooraf contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.
Hoe werkt het met brandstof tijdens de huurperiode?
De camper wordt geleverd met een volle tank brandstof en Ad-Blue. Je dient deze ook weer met een volle tank in te leveren. Mocht dit niet gebeuren, dan worden de kosten voor het bijtanken, inclusief administratieve kosten, op de borg ingehouden.
Wat is AdBlue en hoe moet ik dit bijvullen?
Wanneer je met een (huur)camper met dieselmotor op stap gaat, zal je er vroeg of laat mee in aanraking komen: AdBlue. Kort gezegd is dit een mengsel dat wordt gebruikt om je diesel camper schoner te laten rijden. Het reservoir om dit bij te vullen vind je vaak naast de tankdop van de dieseltank (dit verschilt per merk). Je vindt alle informatie over AdBlue hier.
Mogen Henk Pen campers de zero-emissiezones in na 1 januari 2025?
Ja, Henk Pen en haar partners verhuren alleen campers die de zero-emissiezones in mogen na 1 januari 2025. Ze vallen tot 2028 nog in de overgangsregeling.
Vanaf 1 januari 2025 worden in verschillende Nederlandse steden zero-emissiezones ingevoerd. In deze zones mogen alleen voertuigen rijden die volledig emissievrij zijn, zoals elektrische of waterstofvoertuigen. Voor campers gelden de volgende regels:
- Dieselcampers: Deze vallen onder de regels voor vracht- of bestelwagens, afhankelijk van het type en gewicht. Alleen campers met minimaal emissieklasse Euro 6 hebben tot een bepaalde overgangsdatum toegang tot deze zones. Voor Euro 6 voertuigen is dit in de meeste gevallen verlengd tot 2028 of 2029, afhankelijk van de specifieke situatie.
- Vrijstellingen en ontheffingen: Campers die ouder zijn en niet voldoen aan de normen, kunnen een ontheffing aanvragen of automatisch vrijstelling krijgen op basis van hun kenteken. Dit moet vooraf gecontroleerd worden via de RDW of lokale gemeentelijke websites.
Alle campers die Henk Pen verhuur en haar partners verhuren hebben een emissieklasse Euro 6. En vallen dus tot 2028 nog in de overgangsregeling.
Mag ik in de camper of caravan roken?
Nee, het is niet toegestaan om in de camper of caravan te roken. Dit geldt voor alle vormen van roken, inclusief e-sigaretten. Bij overtreding brengen we extra €300,00 schoonmaakkosten in rekening.
Ik heb mijn antwoord niet gevonden in bovenstaande lijst…
Stel je vraag aan ons via het contactformulier, dan nemen wij zo snel mogelijk contact met jou op om je vraag te beantwoorden.